Många av våra kunder möter efter en avslutad affär någon i vårt produktions- och leveransteam. Denna vecka har vi pratat med Bea.
Hej Bea! Du är ju Campaign Manager på CAPE Media, berätta, vad innebär det?
Att vara Campaign Manager är att hantera och optimera alla kampanjer som går ut i nyhetsbrev via oss. En av de viktigaste sakerna med mitt jobb är att våga utmana dig som kund, att komma in snabbt med material, och att anpassa innehållet till den kontext och manér som passar kanalen kampanjen går i. För att få bästa möjliga utfall för dig som kund, men också för att bibehålla värdet för våra mottagare.
Bea, du sitter ju med nyhetsbrev som främst ska driva till köp här och nu. Vilka trender ser du den här tiden på året (nov-dec)?
Det här tiden på året är en av de viktigaste perioderna. Men, det är svårt att sticka ut ur mängden, särskilt när många gör flera utskick på samma dag, varje dag. Det bästa sättet att sticka ut är att hitta tidpunkter och erbjudanden som inte krockar med andra utskick. Samarbeta med din Campaign Manager för att få insikter om just den kanal du ska gå i.
Just nu är det ju en intensiv period i inkorgarna, hur ska man göra för att sticka ut med sitt budskap tycker du?
– LÄGG TID PÅ ÄMNESRADEN – och utvärdera vad just din målgrupp gillar. Är det “Expressen-stilen” a lá ”Slipper att bli sjuk med detta SUPERKNEP!” Eller går de igång på ”MAXA VECKAN – 20% på ALLT”? A/B testa och analysera dina mest lyckade kampanjer. Prata ihop dig med Campaign Manager för att hitta rätt i just den kanal du ska gå i. Du kan din produkt och målgrupp, vi kan kanalen.
–Mobilanpassa kampanjen med landningssidor, bannerbilder osv. Ca 80% öppnar mailen i mobilen, du vill inte tappa dem pga för litet typsnitt eller ett formulär som inte är responsivt.
–Titta också på tiden ni skickar ut era EDR, analysera och ha lite koll och hitta en ”slot” som ni märker är tom, för att undvika för mycket konkurrens i inkorgen. Även här är din Campaign Manager din bästa vän ♥️
Efter den här intensiva perioden kommer januari – februari, en traditionellt svårare period för många branscher. Kom ihåg att redan nu planera upp dina aktiviteter för den perioden.
Berätta om och bygg intresse för vad som komma skall under året! Så frön. Ofta glömmer man hur viktigt arbetet före en kampanj är för att själva kampanjen ska lyckas bra. Var kreativ, kan man anmäla sig tidigt? “Early-bird-special” osv. Se om du kan komma ur rabatt-hålet genom att erbjuda dina kunder ett mervärde istället för att sänka dina priser.