CAPE Media förvärvar Seniordeal.se

Seniordeal.se startades 2012 med målet att hjälpa Sveriges seniorer och pensionärer 55+ att spara pengar genom rabatter och erbjudanden. Sedan 2017 har bolaget arbetat med CAPE Media som säljpartner och nu förvärvar CAPE Media samtliga aktier i Seniordeal Sverige AB.

– Sedan starten har vi sett att det finns stora skillnader i ekonomin hos de äldre, det är en utsatt grupp på så sätt. Vi kände att vi kunde göra en skillnad genom att erbjuda bra seniorrabatter som vi tror är av intresse för våra medlemmar. Samtidigt är det en målgrupp som många företag är intresserade av att nå säger grundaren och VD’n Zoran Stjepanovic.

Seniordeal har i dagsläget ca 200 000 medlemmar som får regelbundna mail- och smsutskick med aktuella erbjudanden. År 2017 beslutade bolaget att ta hjälp med försäljningen och anlitade då CAPE Media som partner.

– Vi har arbetat med Seniordeal i över fem år och vet att det är en otroligt uppskattad produkt, både hos medlemmarna och annonsörerna. Styrkan ligger i engagemanget bland medlemmarna som är väldigt hög, något som såklart speglar av sig i responsen annonsörerna får. Medlemmarna har också positiva förväntningar på innehåll och annonsörer. I en sådan kontext är det självklart att annonsörerna också vill vara.

Nu förvärvar CAPE Media, genom det helägda dotterbolaget CM AdVentures AB, samtliga aktier i Seniordeal Sverige AB och säljaren är Stjepanovic Holding AB som ägs av grundaren Zoran Stjepanovic. Tobias Björkman, VD på CAPE Media menar att uppköpet stärker deras position inom seniorsegmentet.

– Landets seniorer har fått stort fokus i politiken de senaste åren och både regeringen och oppositionen vill satsa på att förbättra den ekonomiska tillvaron för de äldre. Men vi ska även komma ihåg att en stor del av landets 55+ fortfarande är yrkesverksamma, piggare och friskare än någonsin förr och utgör stor konsumtionsstark målgrupp som också tar en allt större medial plats. Se bara på alla seniora influencers som tar alltmer plats i sociala medier.

Konkurrensen om seniorerna har dock tätnat på senare år och flera aktörer med liknande kanaler tävlar om seniorernas uppmärksamhet.

– Det är en relativt enkel produkt att starta upp och fler har fått upp ögonen för seniormålgruppen. Men CAPE Media har med stor framgång utvecklat flera liknande produkter inom EDR de senaste åren och ser stora möjligheter till fortsatt tillväxt i Seniordeal. EDR som mediekanal har en stark egenskap som en direkt aktivitetsdrivande kanal. I nischade målgrupper ger den dessutom oerhört hög och snabb räckvidd. Det är något många annonsörer uppskattar idag, inte bara inom e-handeln.

digitalt
Emma Björkman

GoFrendly hjälper kvinnor hitta nya vänner

I detta samarbete kan vi erbjuda en fantastiskt spännande annonsplattform med en kontext som erbjuder en fördjupad relation med användaren, säger Emma Björkman, marknadschef på CAPE Media

Intervju
Emma Björkman

Obligatorisk friskvård varje dag- förbättrad hälsa och energi

I april 2022 gjorde CAPE Media det obligatoriskt för alla medarbetare att ta ut friskvård under arbetstid, 30 minuter om dagen eller två och en halv timme fördelat på arbetsveckan hur man vill, men det är under arbetstid som räknas. Dessutom har alla anställda ett kostnadsfritt gymkort på Hälsokällan som ligger i samma hus som kontoret på Gärdet. 

LinkedIn
Email
Twitter